full screen background image
Search
Tuesday 19 September 2017
  • :
  • :

Od seksualnog objekta do uprljane žene: Evolucija žena u stock fotografijama (fotografije koje se koriste u medijima i marketingu)

U 2007 godini u Getiju je najprodavanija fotografija pod terminom “žena” bila gola žena pod peškirom. Stephan Hoeck/Getty Images

U 2007 , najprodavanija slika pod terminom “žena ” u Getijevoj biblioteci slika bila je gola žena koja leži na krevetu, gleda u fotoaparat sa peškirom prebačenim preko zadnjice.

U 2017. to je žena koja pješači planinskon stazom u Banf nacionalnom parku, sama na ivici stijene iznad tirkiznog jezera. Nosi jaknu i vunenu kapu,a lice joj nije vidljivo.

“Stvarno izgleda kao sika o moći, o slobodi i povjerenju u sebe. “ kaže Pem Grosman,

U 2017.godini, najčešće kupljena fotografija za termin “žena ” u Getijevoj (Getty’s) foto –biblioteci je fotografije žene koja sama planinari u nacionalnom parku Banf. “Stvarno izgleda kao fotografija o moći” kaže Pem Gorsman, direktorka Getija CreditJordan Siemens/Getty Images

direktorka vizuelnih trendova u “Getty Images-u”. “Koga je briga kako izgledaš? Ajde da se fokusiramo na ono što radiš.”

Stock fotografije — generičke slike koje se pojavljuju na mjestima kao što su oglasi, bilbordi, časopisi i blogovi- oslikavaju trenutnu kulturu vremena u kojem živimo.

Tokom protekle decenije, najprodavanije slike iz Getija pod traženim terminom “žena ” su evoluirale od fotografija  ogolićenih modela preko aktivnih žena do onih u kojima je izgled žena nebitan u odnosu na poentu.

U 2017, na osnovu najprodavanijih Getijevih slika kompanijama i medijama, biti žena je biti samostalna, fizički aktivna i nepokolebljiva bilo da se radi o znoju ili matičnoj ploči.

2008*CreditAndreas Kuehn/Getty Images

2009 CreditSiri Stafford/Getty Images

2010CreditPaul Viant/Getty Images

2011* CreditMike Powell/Getty Images

2012CreditRoy Mehta/Getty Images

2013CreditGuido Mieth/Getty Images

2014 CreditDonald Miralle/Getty Images

2015 CreditBetsie Van Der Meer/Getty Images

2016 CreditTegra Stone Nuess/Getty Images

2017 CreditJordan Siemens/Getty Images

* U 2008 i 2011, najprodavanije slike su bile licencirane kao ekskluziva, a ove su druge na listi najprodavanijih.

Promjena od žene koja leškari gola (ili možda koja se smije sama sa salatom) do žene koja pokazuje fizičku ili  profesionalnu snagu je donekle vođena od strane “Leain In” kolekcije, koju je Geti razvio 2014 sa Šeril Sendberg nevladinom organizacijom da obogati medije sa modernijim, različitijim i ohrabrujućim slikama žena. Kolekcija, sada sa 14 000 fotografija, ima nezvaničnu oznaku “Ne možeš biti ono što ne vidiš.”

15 najviše skidanih fotgrafija iz “Lean in” kolekcije za sada ove godine, uključujući i ove ispod, su 4 koje prikazuju očeve koji se igraju sa djecom; 4 na kojima su djevojke i žene uključene u nauku i inžinjerstvo; 3 koje prikazuju sportistkinje i 4 koje prikazuju žene u poslovnom ili školskom ambijentu. ( Učestalost kupovine neke fotografije je i mjera ne samo prodaje već i popularnosti. Cijena koju mušterije plaćaju za neku fotografiju zavisi od njene upotrebe).

Žena koji lemi matičnu ploču je medju najprodavanijim slikama ove godine iz Getijeve “Lean in” kolekcije. CreditVgajic/Getty Images

Kada je oformljena “Lean In” kolekcija prije tri godine, najprodavanije fotografije su prikazivale žene na poslu ili u porodičnom okruženju: trudnica koja vodi poslovni sastanak ili otac koji si igra sa bebom dok majka radi za kompjuterom. 5 najpopularnijih fotografija ove godine za sada  više prikazuju žene koje grade zid ili rade sklekove potpuno same. Slike koje mušterije vide kada pretražuju su rangirane prema popularnosti i kreativnosti.

Fotografije radnih žena su uvijek bile popularne u ovoj kolekciji. Ali sada su veom popularne slike znojavih, prljavih i aktivnih žena. CreditNicolamargaret/Getty Images

U Getiju su ovom trendu dali ime : gritty žena (uprljana). Gđ-a Grosman definiše ovaj trend kao “slike žena koje bukvalno imaju prljavštinu na sebi i ne mare što su moćne i jake.”

“Posebno u svijetlu poslednje izborne godine” rekla je „definitivno izgleda kao da je ova ideja da se žene uprljaju bila veoma važna poruka, retorički i vizuelno.

Često su same na fotografijama. CreditPeopleImages/Getty Images

Takođe ovo može predstavljati i drugu poruku o ovom političkom pokretu: da žene osjećaju da se same bore, rekla je Đorđa Ajelo, profesorica saradnica medija i komunikacija na Lidsovom univerzitetu u Britaniji. “Fokusirana je (kolekcija) na pojedinca prije nego na osobu kao dio kolektiva, što može biti ključ neke definicije feminizma” dodala je.

U svakom slučaju, ovo je dio kulturnog prihvatanja netradicionalnih polnih uloga i šire raznolikosti. U julu, Britanska agencija za regulisanje reklamiranja je najavila pravila koja zabranjuju oglase koje promovišu rodne stereotipe, seksualno objektivizuju žene ili promovišu nezdrave slike tijela. TONL, novi servis za stock fotografije koji pokazuje kulturološki raznolike fotgrafije se pojavio u avgustu. U Getiju, globalne pretrage za “žene protestuju” su se učetvorostručile prošle godine. Pretrage za “žene kodiraju” su se utrostručile, dok su za “žene izvršne direktorice ” porasle za 47%.

Pretrage za “žene direktorice” su se značajno povećale ove godine.CreditLeoPatrizi/Getty Images

Društveni mediji su prislili marketinške statege da prikazuju ljude na realističniji i raznolikiji račin, rekla je gđa Grosmen. “Ovo je stvarno zapažena promjena”dodala je . ”Prvi put u istoriji, ljudi mogu da predstavljaju sebe i stoga oni zahtjevaju od brendova da im vizuelno odgovaraju, takođe”.

Najpopularnie slike uključuju i one sa ljudima različitih godina i izgleda..CreditBraunS/Getty Images

Ali čak i fotografije koje pomijeraju rodne granice se uklapaju u konvencije, prema gđi Ajelo, koja je sa istraživačima u “Digital Methods Initiative” u Amsterdamu proučavala kako se fotografije iz “Lean In” kolekcije koriste. Muškarci koji su prikazani sa bebama, na primjer su prikazani kao bradati i muževni, kao sa posebnim ciljem da se prikaže njihova muževnost.

Fotografije očeva imaju tendenciju da ih prikažu sa bradama ili velikim mišićima: njegujućim, ali opet muževnim. CreditMaskot/Getty Images

Istraživači su saznali da fotografije iz “Lean In” kolekcije se najčešće koriste za lifestyle članke o temama kao što su moda, hrana i zdravlje, ili u onima o izazovima balansiranja posla i majčinstva ili uspješnosti u profesiji gdje su dominantni muškarci. Najtipičnije fotografije u “Lean In” kolekciji su one na kojima su bjelkinje u svojim 20ima sa dugom braon kosom.

Iako mnoge oslikavaju žene u nauci ili tehnologiji, ove fotografije su rijetko korišćene da ilustruju uopštenu priču o nauci, nego češće su praćene člancima o izazovima kako je biti žena u nauci, pokazala je ova studija. Slično tome, fotografije nebijelih žena su češće korišćene na sajtovima koji se fokusiraju na rasu ili etničku pripadnost.

Fotografije žena i djevojaka koje nisu bijelkinje su se najčešće upotrebljavale na sajtovima o rasama. CreditAsiseeit/Getty Images

“Nije dovoljno za (marketinške)kompanije da jednostavno kažu ’Hej, ajde da stavimo različite modele u naš projekat’” rekla je gđa Grosman. “Ništa od ovoga nije važno ako takođe nije o tome koga zapošljavate, o šansama koje pružate ljudima, koga plaćate.”

By CLAIRE CAIN MILLER

Preuzeto sa https://www.nytimes.com

 




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *