full screen background image
Search
Thursday 22 February 2018
  • :
  • :

Moćne žene srednjeg veka

Već po difoltu, navikli smo da srednjevekovnu ženu ne svrstavamo medju bitne faktore odlučivanja. Njoj je pridavana sekundarna uloga koja se najčešće vezuje za brigu o kući i deci. Ali, da li je zaista i bilo tako? Da li je srednjevekovna žene višeg staleža imala i neka ovlašćenja koja su kroz istoriju zaboravljena. Slika pod nazivom ’’Portret Arnolfinijevih’’, naslikana četkicom poznatog holandskog slikara Jana van Ajka, donosi jedan drugačiji pogled na stvari. Drugi, kolokvijalni naziv slike je trgovac i njegova žena, što uopšte nije slučajnost.

Tipično za van Ajkove slike je da imaju bogatu strukturu. Takodje, imao je običaj da i sebe naslika na portretima, uglavnom kao odraz u ogledalu dok glavni akteri poziraju. Medjutim, protagonisti ovog portreta imaju svoju priču, nezavisnu od slikarove mašte. Djovani Arnolfini, Italijan velikog bogatstva i medjunarodnog ugleda, unajmio je slikara da ovekoveči trenutak. Portret je potpuno uobičajan za to vreme i gotovo da nije ni malo neobičan ako posmatramo isključivo Djovanija. Medjutim, ako posmatramo njegovu suprugu, Djovanu, portret zaslužuje duže objašnjenje.

Budući da je Djovani sa svojom suprugom delio intimu, takodje je u njoj video i najbližeg saradnika. Žena je bila ta koja je bila njegov zamenik kada je odsustvovao. Dugo se, pogrešno verovalo da na portretu ovekovečen čin venčanja. Ali dublja analiza nošnje i stavova pokazala je da se radi o trenutku sklapanja ugovora izmedju supružnika, pa tako Djovani Arnolfini u spavaćoj sobi predaje poslovna ovlašćenja svojoj ženi.

Ovaj portret iz 15. veka svedočanstvo je ulaska žene u javni prostor kao i njene sposobnosti da se samostalno suoči sa poslovanjem koje se smatra muškom sferom života.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *